Assessment Center i Development Center, to nazwy metody selekcji kandydatów na stanowiska w firmie. Przy tym na ogół nazwy Assessment Center używa się w przypadku rekrutacji zewnętrznych, gdzie kandydaci pochodzą spoza firmy i poszukuje się danych do wsparcia decyzji, który z kandydatów posiada zestaw kompetencji najlepiej dopasowany do wymagań stanowiska, na którym mamy wakat. Tu nacisk położony jest na ocenę kandydata. Zaś nazwy Development Center używa się częściej w przypadku rekrutacji wewnętrznych, gdzie do oceny kompetencji stają osoby kompetentne i już pracujące w firmie. Tu raczej poszukuje się odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, który z obecnych pracowników posiada potencjał rozwojowy umożliwiający osiągnięcie w założonym czasie kompetencji wymaganych na innym kluczowym stanowisku we własnej firmie. Tu nacisk położony jest na planowanie rozwoju naszej firmy dzięki przemyślanym inwestycjom w rozwój wskazanych pracowników.
W języku polskim ta metoda najczęściej określana jest mianem centrum oceny kompetencji.
Pomiar kompetencji tą metodą póki co jest najbardziej obiektywnym, najtrafniejszym i najrzetelniejszym sposobem zbierania informacji o kompetencjach kandydatów na dane stanowisko. Oznacza to, że ryzyko popełnienia błędu w ocenie tego, kto jest w stanie osiągnąć sukces na nowym stanowisku w naszej firmie jest najmniejsze.
Aby jednak mówić o tym, że rekrutacja odbywa się tą metodą i korzystać z jej zalet, należy zadbać, aby obserwacja zachowań uczestnika odbywała się w perspektywie konkretnych, wcześniej dokładnie zdefiniowanych kompetencji uznanych za kluczowe na danym stanowisku i opisanych uzgodnionymi kategoriami.
Aby zapewnić obiektywizm, zachowania uczestników są rejestrowane w trakcie rozwiązywania zadań grupowych i indywidualnych, a następnie oceniane na jednolitych skalach przez kilku, specjalnie przygotowanych asesorów. Ich zadaniem jest obiektywna ocena kompetencji i motywacji kandydatów (rodzaj kompetencji, nasilenie, częstotliwość występowania) .
Zadania zespołoweg
Zadania indywidualnego
Próbek pracy
Wywiadu selekcyjnego/rozmowy rozwojowej
Testów i kwestionariuszy
Sesji informacji zwrotnych dla kandydata.
Przygotowany po centrum oceny raport stanowi następnie podstawę decyzji o zatrudnieniu lub służy do planowania indywidualnej ścieżki rozwoju dla pracownika (szkolenia, konsultacje, coaching). Dają pełną informację na temat zarówno jego mocnych stron, jak i obszarów, w których konieczne jest dalsze wspieranie rozwoju.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej informacji w Polityce Cookies.
akceptuję